Sigarayı Bırakmanın Yolları

Sigarayı Bırakmanın Yolları

1. Bağımlılığın ruhsal kısmına yardım etmek

 Bazı insanlar sigarayı kendi başına, diğerlerinin yardımı veya ilaç kullanımı olmadan bırakabilirler. Fakat çoğu sigara kullanıcısı için, sigarayla olan sosyal ve duygusal bağlarını koparırken aynı anda nikotin yoksunluğunun belirtileriyle başa çıkmak zor olabilir. Neyse ki,  bu konu için birçok yerden yardım alınabiliyor.

 Sigarayı bırakmak için telefon üzerinden yardım almak

Bu konunun uzmanları, sigarayı bırakmaya yardımcı olması için kişiye özel modeller kullanıyor. Telefon üzerinden yardım alan sigara bağımlılarının sigarayı bırakma şansı bu servisi kullanmayanların tam iki katı. Bir danışmandan yardım almak sigarayı bırakmaya karar veren insanların yaygın olarak yaptığı hataların tekrarlanmasını da önler.  Telefon danışmanlığı ayrıca diğer programların kullanımından daha kolaydır. Ulaşım zorlukları veya çocuk bakıcısı bulmak gibi zorunlulukları gerektirmez, geceleri ve hafta sonları da uygundur.  Danışmanlar, ilaç, yerel dersler, broşürler veya aile/arkadaş yardımını kullanacak önerilerde bulunabilirler.



Sigarayı bırakma programları ve destek grupları:

Bazı işyerlerinde, hastanelerde veya sağlık merkezlerinde, sigarayı bırakma programları veya dersleri bulunur. Bu programlar profesyoneller tarafından yürütülerek bilgilendirme ve eğitim üzerine odaklanabileceği gibi, gönüllüler tarafından da yönetilebilir. Bazı programlar ders şeklinde yapılabileceği gibi, bazıları da topluluk içi paylaşım yapmak üzerine yoğunlaşabilir.

İyi bir sigarayı bırakma programında olması gereken özellikler

Sigarayı bırakma programları, sigarayı bırakma esnasında insanların yaşadıkları sorunları görüp, bu sorunları aşmalarında onlara yardımcı olması için tasarlanmıştır. Bu programlar ayrıca sigarayı bıraktıktan sonra yeniden başlanmaması için de destek sağlamalıdır. Araştırmalar gösteriyor ki, en iyi programlarlar birebir veya grup danışması şeklinde olanlardır. Danışma olayının ne kadar uzun sürdüğüyle başarı oranı arasında güçlü bir ilişki vardır. Program daha yoğun oldukça, başarı şansı da artar.

 Aile ve arkadaşların desteği:

Eski içicilerin birçoğu, aile ve arkadaş desteğinin sigarayı bırakma aşamasında oldukça yararlı olduğunu belirtmiştir. Bunların dışında yardım önerebilecek kişiler, iş arkadaşları veya aile doktoru olabilir. Sigarayı bırakmaya karar verdiğinizde, bunu arkadaşlarınızla paylaşın. Bu uğraşınızda size güç verecek olan eski bağımlılarla ve sigara içmeyenlerle daha çok vakit geçirmeye çalışın.


2. Bağımlılığın fiziksel kısmına yardım etmek: Nikotin replesman tedavisi:


Şunu unutmayın ki, tütün bağımlılığı hem ruhsal, hem fizikseldir. Çoğu insan için, en iyi bırakma yöntemi ilaç, alışkanlıkların değişimi ve duygusal desteğin bir birleşimi olacaktır.

Nikotin replesmanın çalışma yöntemi:

Nikotin replesman tedavisi (NRT) , yoksunluk sendromlarına ve sigara kullanıcılarının %70-90'ının sigarayı bırakmanın önündeki en büyük engel olarak gördüğü sigara arzusuyla baş etmesine destek olur.

Çoğu sigara tüketicisi NRT kullanmadan sigarayı bırakabilir, fakat bunların çoğu ilk denemede başarılı olamaz. Aslında, sigara kullanıcılarının sigarayı tamamen bırakabilmesi genelde, 8 - 10 bırakma denemesi alır.

Sigarayı bırakmadaki başarısızlık çoğunlukla yoksunluk sendromlarının başlamasıyla bağdaştırılır ve çoğu insan sigarayı bıraktıktan 3 ay sonra yeniden başlamış olur. Bu yüzden, sigaraya yeniden başlarsanız, umudunuzu kesmeyin. Sadece yeniden bırakmayı deneyin ve bırakırken kullandığınız tekniğe yeni metotlar katarak daha başarılı olmaya çalışın. Yoksunluk sendromunun belirtilerini, NRT kullanarak azaltmakla birlikte, etkilerini de destek yöntemleriyle aşabilirsiniz. Bu size sigarayı bırakıp bir daha başlamama şansı sağlar.

 Şunu göz önünde bulundurmalısınız ki NRT'nin günde 10 sigaradan az içen insanlar üzerinde yardımcı olduğu henüz kanıtlanmamıştır.. Eğer günde yarım paketten az içiyorsanız fakat NRT'ye ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız daha düşük bir NRT dozu için doktorunuza başvurun.