Sigarayı Bırakma Danışma Hattı Alo 171

ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı

SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN NASIL DESTEK ALABİLİRİM?

Telefonunuzdan 171’i tuşlayarak ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı’nı arayabilir, 182’yi tuşlayarak Merkezi Hastane Randevu Sistemi’nden randevu talep edebilirsiniz.

Danışma hattına gelen çağrılar, sigara bırakma konusunda eğitim almış operatör aracılığı ile 7/24 saat hizmet verecek şekilde karşılanmaktadır. Ayrıca, ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı’nı arayarak sigarayı bırakmaya karar vermiş danışanlara, sigara bırakma planı çerçevesinde belli aralıklarla geri dönüş aramaları yapılarak kişinin takibinin yapılması sağlamaktadır.



SİGARAYI BIRAKMANIN İLK ADIMI NEDİR?

Öncelikle sigara bırakmaya karar vermek ve kendinizi buna hazırlamaktır.

Kendinizi fiziksel, zihinsel ve duygusal olarak sigara bırakmaya hazırlayın ve sigarayı nasıl ve ne zaman bırakacağınızı planlayın. Sigarayı bırakma sebeplerinizi ve bırakmakla kazanacaklarınızı yazın. Örneğin: Daha uzun yaşamak, kendinizi daha iyi hissetmek, para biriktirmek, daha iyi kokmak… Sigara içen herkes bunun zararlarını bilir ve bırakmak ister, siz bunu yazılı hale getirin ve her gün okuyun.

Sigara bırakma planınızı kesinleştirmek için bir-iki hafta içerisinde sizin için önemli olan bir günü sigara bırakma tarihi olarak kesinleştirin ve belirlediğiniz bu tarihi arkadaşlarınıza, dostlarınıza söyleyin.

Sigarayı bırakma kararınızı aileniz ve arkadaşlarınızla paylaşın. Onlardan destek ve anlayış isteyin. Eğer eşiniz de sigara içiyorsa birlikte bırakmayı teklif edin. Birbirinize destek olarak zorlukların üstesinden daha kolay gelebileceğinizi unutmayın.

Bırakmak için bir tarih belirleyin ve o gün geldiğinde bırakın. Bu kararınızı ailenizle, arkadaşlarınızla paylaşın. Çevrenizde olabildiğince çok kişiye sigarayı tespit ettiğiniz günde bırakacağınızı duyurun. Önceden kararlaştırılan bir bırakma tarihi, ani bir kararla bırakmaya kalkmaktan daha iyi sonuç verir.

Gün içerisinde arkadaş ortamları veya stres altında kalma gibi sigara içme isteği doğurabilecek durumlarla nasıl başa çıkacağınızı önceden düşünün. Ayrıca, sigara içme isteğinin şiddetlendiği anlarda öncelikle sigara bırakma konusunda kendinize verdiğiniz kararı hatırlayın ve bedeninizde oluşan olumlu değişiklikleri düşünün. Bunların yanı sıra destek almak için hekiminize danışabilirsiniz.

Sigara Bırakma günü geldiğinde eviniz ve işyerinizde bütün sigaralarınızı, çakmaklarınızı, kül tablalarını ve size sigarayı hatırlatacak her şeyi atın. Asla ve hiçbir nedenle sigara satın almayın. Özellikle ilk günler sigara içilen ya da içme isteği uyandıran ortamlardan mümkün olduğunca uzak durun. Ayrıca bir süreliğine sigara isteğini tetikleyecek olan alkol ve kahveden uzak durun.

Size sigarayı hatırlatacak alışkanlıklarınızdan vazgeçiniz. Televizyon karşısındaki yerinizi değiştiriniz. Yemekten sonra kahve içiyorsanız bırakın ya da başka bir şey için. Kısaca daha önce ne yaparken sizde sigara içme isteği uyanıyorsa o eylemi yapmayın. Arabanızı iyice temizleyiniz. Kül tablalarını kolonya ile ıslatılmış pamuk vs. ile doldurunuz. Arabanıza sigara kokusunu unutturacak güzel bir koku yerleştirin.


SİGARAYI BIRAKMAYI ÇOK DENEDİM AMA HİÇ BAŞARAMADIM. NE YAPABİLİRİM?

Daha önce sigarayı bırakmaya çalıştıysanız ve işe yaramadıysa kaygılanmanıza gerek yok. Siz başarısız olmadınız, yalnızca gelecek seferki başarı şansınızı yükselttiniz. Pek çok kişi sigarayı tam olarak bırakmadan önce dört – beş kez bırakmayı dener.

Araştırmalara göre, geçmişte bırakmayı ne kadar çok denemişseniz gelecekte başarılı olma şansınız o kadar yüksektir. Çünkü her defasında nasıl bırakacağınız konusunda daha da tecrübe kazandınız.

Bir sonraki seferi planlamaya biraz daha fazla zaman ayırın ve olumlu düşünün.


BİRİNE SİGARAYI BIRAKMASINDA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİM?

İnsanları sigarayı bırakmaya ikna etmek zordur. Buna kişinin kendisinin karar vermesi gerekir. Ancak, insanları teşvik etmek, onlara olumlu yaklaşmak ve destek vermek gerçekten işe yaramaktadır.

Yakınınızdaki kişiye sağlığı için ne kadar çok endişelendiğinizi anlatın. Ve sigarasız bir hayata başlamasının nedenlerini O’nunla paylaşın.

Aşağıdaki nedenlerden bazıları yakınınızı motive etmenizde yararlı olabilir:

Merdivenleri daha rahat inip çıkabilirsin
Daha rahat olarak uzun mesafeleri yürürsün
Cildin daha güzel görünür ve kırışıkların azalır
Nefesin temiz kokar
Daha rahat spor yapabilirsin
Daha iyi uyku uyuyabilir, güne zinde başlarsın
Çocuklarına iyi bir örnek olursun
Cinsel gücün artar
Para biriktirebilirsin
Sigarasız geçen her yıl kansere yakalanma riskini azaltır
Daha uzun yaşarsın – uzun süre sigara içenlerin yarısı hayatlarının yaklaşık 16 yılını kaybeder ve erken ölürler.


KENDİMDE NE GİBİ YOKSUNLUK BELİRTİLERİ GÖREBİLİRİM?


Sigarayı bıraktığınızda canınız hala sigara içmek isteyebilir, kendinizi biraz huzursuz, gergin, yorgun hissedebilirsiniz. Terleme, kalp hızının değişmesi, hazımsızlık, sinirlilik hali gibi belirtiler de yaşayabilirsiniz. Bazı kişiler uyumakta ya da konsantre olmakta güçlük çekmektedir.

Sakın endişelenmeyin. Bütün bu belirtiler geçicidir ve kişiden kişiye değişebilir. Genellikle bu belirtiler bir hafta içinde azalır, ancak tamamen kaybolması birkaç hafta sürebilir. Bunların üstesinden gelmek için yapabileceğiniz pek çok şey bulunmaktadır.


SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN GEÇ Mİ KALDIM?

Asla geç değil! Hangi yaşta olursanız olun sigarayı bıraktığınızda sağlıklı ve kaliteli yaşam süreniz artacaktır. Sigarayı bıraktıktan sonra;

İlk 24 saatte içinde;

Kanda karbonmonoksit gazı azalır.
2 hafta-3 ay arasında;

Efor kapasitesi artar,
Öksürük azalır, 3 ayda kaybolur,
Balgam 2 haftada yarı yarıya azalır,
Soluk alıp vermek kolaylaşır,
Koku ve tat alma duyusu iyileşir,
Bağışıklık sistemi güçlenmeye başlar,
Diş ve parmaklarda sarı lekeler kaybolur.
Birinci yılda;

Kalp krizi geçirme riski %50 azalır
Beyin kanaması ve damar hastalığı riski %30-50 azalır
KOAH, vb. ilerlemesi durur

5. yılda;
Ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası kanser riski yarı yarıya azalır.
10. yılda;
Felç olma riski 5-10 yıl içinde sigara içmeyenlerle eşitlenir
Akciğer, ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası, böbrek, pankreas kanseri riski azalmaya devam eder.
15. yılda;
Kalp krizi riski hiç içmeyenlerle eşitlenir.