Sigarayı Bıraktıktan Sonra Ne Olur ?

Sigarayı Bıraktıktan Sonra Ne Olur ? 

Bu zamanın en kötü alışkanlıklarının başında sigara gelmektedir. Peki sigarayı bıraktığımız zaman nelerle karşılaşırız.

Sigarayı Bıraktıktan Sonra Vücuttaki Değişiklikler, Sigara terk edildikten sonra vücut üzerinde hızlı bir şekilde olumlu etkiler yarattığı inanılmaz şekilde gözlemlenmiştir. Uzmanlarca yapılan araştırmalar neticesinde 35 yaşını doldurmadan önce sigarayı terk edenlerin yaşamları boyunca hiç sigara içmeyen kişilerle aynı olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. İnsanlarda yapılan gözlemlerde sigarayı bırakanların sağlık açısından zinde olduğu ve sosyal aktivitede daha fazla aktif oldukları anlaşılmıştır.



Sigaranın Bırakılmasıyla İlk 48 Saat İçerisindeki Gelişmeler

Sigara Bırakıldıktan 20 dakika sonra vücutta  kan basıncı, nabız ve kan basıncı normale dönmektedir. 8- 24 saat sonra Kanda bulunan karbonmonoksit oranı muazzam bir biçimde düşmekte ve normal seviyelerde olduğu gözlemlenmiştir. Bununla birlikte vücuttaki oksijen miktarı yükselir ayrıca sigarayı bırakanların kalp krizi geçirme riski devam edenlere oranla daha fazla düşük seviyede olduğu uzmanlarca kanıtlanmıştır. Sigarayı bıraktıktan 48 saat sonrasında sinir uçlarında onarım başlamakla koku ve tat alma duyularında iyileşmeler gözlemlenmiştir.

Sigarayı Bıraktıktan Sonra Yıllara Göre Vücuttaki Değişiklikler


1- Sigarayı bıraktıktan 2 -3 ay sonunda  vücutta efor kapasitesi artmakla birlikte koku ve tat alma duyularında uzmanlarla gözlemlenmiştir. Hakeza balgam miktarında azalma, tırnak ve dişlerde yer alan sigaradan kaynaklı sigara lekeleri yok olur. Kan dolaşımı düzelmekle Akciğerlerdeki kapasitesinde artmalar gözlemlenmiştir.

2-Sigarayı bıraktıktan bir iki yıl sonunda bilimsel verilen ışığında vücutta Akciğer kanseri yakalanma ihtimali düşer. Kalp rahatsızlığına bağlı ölümlerde yüzde 35 – 40 oranında azalma olur. Beyinde kanama ve tıkanıklık riski fazlaca azalmakla, iyi kolesterol olarak bilinmekte olan HDL miktarı artar.

3-Sigara bırakılmasının ardından 1 – 9 yıl gibi uzun bir zaman geçtiğinde vücutta öksürük denilen sorun ortadan kalkar.

Sigarayı Bıraktıktan Sonra Vücuttaki Değişiklikler

Nefes darlığında ciddi anlamda azalmalar görülür. İç organlar hastalıklara karşı direnç kazanır. Hastalık durumunda vücut kendisini kısa zamanda toparlar. Yemek borusu ve gırtlak kanseri gibi hastalıklara karşı vücut daha fazla dirençlidir.
4- Sigara bırakılmasından 5 – 15 yıl sonrasında vücutta felç geçirme riski azalmaktadır. Sigara içenlerin içmeyenlere göre felç ve kalp krizi geçirme oranları ciddi anlamda yüksektir. Bu hususla sigaranın terkinden uzun bir zaman geçtikten sonra felç gibi hastalıklara yakalanma oranında içenlere göre ciddi anlamda azalma gözlemlenmiştir.

Görüldüğü üzere sigarayı zamana göre bırakanların vücut sağlıklarını korudukları, bir kısım ciddi ve ölümcül hastalıklara yakalanma oranlarının daha düşük olduğu anlaşılmıştır. Hakeza sigarayı bıraktıktan sonra vücuttaki değişiklikler gözle görülür düzeylerdedir. Sigarayı terk edenlerin zayıf olan hastalarda kilo alarak vücutlarını toplamaktadırlar. Sigaranın katranın dan dolayı gözlerin altındaki şişlik ve karartının zamanla düzeldiği gözlemlenmiştir. Yıllara göre esmer tenli olan bir kısım insanların sigarayı bırakmalarından dolayı tenlerinden açılma beyazlaşma görülmüştür. Ayrıca sigarayı bırakanların üzerine sinen kötü kokudan kurtuldukları anlaşılmıştır. Önceden sigara tüketen insanların dişleri sarımtırak ve siyah renkdeyken sigarayı bıraktıktan sonra doğal beyaz renklerine döndüğü gözlemlenmiştir.

Yıllarca sigara tüketen insanların bıraktıklarında vücutlarındaki hasarı topladıklarından nefes darlığının ortadan kalktığı, sabah öksürüğü ve uzun süreli yaşadıkları farenjit nöbetlerinden kurtuldukları görülmüştür. Sigarayı bıraktıktan sonra vücudumuz sağlık açısından kendisini toparlamakla çocuğumu, eşimiz ve arkadaşlarımızla iki ilişkilerimizin daha iyi olduğu gözlemlenecektir. ayrıca aile içerisinde bebek ve çocukların sigaradan olumsuz etkilenmesinin önüne geçecektir.

20 dakika sonra: tansiyon normale döner.
8 saat sonra: karbonmonoksit seviyesi normale döner.
24 saat sonra: kalp krizi riski düşmeye başlar.
48 saat sonra: nikotin artık vücutta bulunmaz, tat ve koku alma duygusu artar.
72 saat sonra: solunum yolları gevşediği için nefes almak kolaylaşır, vücut enerjisi artar.
3 ay sonra : dolaşım düzelir, yürümek kolaylaşır.
9 ay sonra : öksürük ve nefes darlığı düzelir, akciğer fonksiyonu yüzde 5-10 oranında artar.
5 yıl sonra: kalp krizi riski, sigara içenlerin riskinin yarısına iner.
10 yıl sonra: akciğer kanseri riski sigara içenlerin riskinin yarısına iner. Kalp krizi riski hiç sigara içmemiş biri ile eşit olur.


Herşeyden önce sigarayı bırakma kararı alarak, sağlıklı bir yaşama kavuşmak mümkün. Sigarayı bırakma aşamasında, bedeniniz kimyasal bağımlılıktan kurtulacağı bir süreçten geçecektir. Sigara bırakma sürecinde, yıllardır sürdürülen günlük alışkanlıklardan da arınma başlar. Bu duygusal ve ruhsal alışkanlıklar, kanda nikotin bulunduğu sürece de hissedilir.

Sigarayı Bırakma Dönemi, 4 Dönemden Oluşur :
İlk Dönem: İlk 3 gün-72 saat

sigara bıraktıktan sonra ciltteki değişiklikler,sigarayı bıraktıktan sonra vücuttaki olumsuz değişiklikler,sigarayı bıraktıktan sonra yapılması gerekenler sigarayı bıraktıktan sonra ne yapmalı

Sigarayı bıraktıktan sonra kandaki nikotin oranının en hızla düştüğü dönemdir. İlk 3 gün içerisinde kandaki nikotin seviyesinde %50’ye kadar düşüş görülebilir. Sigarayı bırakma sonrası bu dönemde , sigara dumanı ve hatta sigara içenlerin kokusu dahi itici gelebilir. Sigarayı bıraktıktan sonra mide bulantısı ve hatta kusma hissi olabilir. Sigara bırakma sürecinden geçen kişilerin çoğu, bu dönemi kolaylıkla atlattıklarını, çoğunlukla tekrar koku almaya başladıklarını ve yemeklerin daha değişik lezzetleri olduğunu , esaretten, sağlıklı bir yaşama geçme hissine kavuştuklarını söylerler. Sigarayı bıraktıktan sonra bazı kişiler ise birkaç saniyeliğine gidip gelen arzu deneyimleyebilirler.  Ancak bu duygular gittikçe seyrekleşir ve istek her geçen gün azalır.

İkinci Dönem : İlk Üç Hafta – 21 gün

Sigarayı bıraktıktan sonra ki bu dönemde beden arınmaya, kanda bulunmasına alışılagelmiş toksinler olmadan yeni bir kimyasal dengeye gelmeye devam eder. Sigarayı bıraktıktan sonra ciğerler temizlenmeye başlar ve her katta nefes almak için durmak gereksinimi olmadan merdivenleri tırmanmaya başlanır. Sigara bırakma döneminde arada bir hala alışalıgelmiş hareketler yapılabilir. Örneğin elle sigara kutusu arama, kahve içerken bir şeyin eksik olduğunu hatırlama, günlük rutin içerisinde büyük oranda yer alan sigara içmeye harcanan o vaktin boşalması nedeni ile bir şey unutulmuş hissi vs. alışkanlıkların çoğu bu sigara bırakma döneminin sonuna dek kaybolur gider. Bu etapta yürüyüş, spor yapmak ve bolca su içmek çok önemlidir. Bu dönemde sigara bırakma aşmasında olanların sigara içenlerle bir araya gelmeye ve dumanlı yerlerde bulunmamaya dikkat etmeliler.

Üçüncü Dönem : İlk 9 ay

Sigara bırakma dönemi bedenin yeni bir yaşam rutinine alışma dönemidir. Sağlıklı ve dengeli bir hayat ve beslenme düzenin oturma zamanıdır. Sigara bırakma ile sigaranın yerine sigarasız yeni yaşam biçimimizi sürekli ve devamlı olarak spor/yürüyüş yapmak gibi yeni alışkanlıkları kazanmak gerekir.

Sigarayı bıraktıktan sonra yeni ve iyi alışkanlıklar edinebilir. Özellikle iyi havalarda yürüyüşe çıkarak, yeniden derin nefesler alıp vermeyi öğrenebiliriz. Sigarayı bıraktıktan sonra doğayla daha fazla iç içe olmaya çalışıp, fiziksel ve ruhsal faydalar sağlayabiliriz.

Sigarayı bıraktıktan sonra her ay cebinizde kalan paranın da keyfini çıkarabilirsiniz. Sigara bırakma dönemi ile bu parayı şimdiye kadar yapma imkanınızın olmadığı ihtiyaçlarınız için kullanabilirsiniz.

Size bu hesabı yapmanızı öneririz, hiç de küçümsenemeyecek miktarlar olduğunu göreceksiniz.

Sigara bırakarak, sigara içmenin yol açtığı özellikle sağlığınız üzerinde tehlikelerin çoğu artık geçecektir.

Dördüncü Dönem ; hayatınızın geri kalan dönemi-120 yaşına dek

Bu zaman sürecinde hatırlamanız gereken en önemli şey, hiçbir zaman bir “fırt bile” çekmek yasak !. Öylesine bir bakayım ne olacak ? bile yasak. Sigara bırakma sonrası arkadaşınızın sigarasını sadece yakmak da yasak, kaliteli bir puro yada nargile yada benzeri fark etmez. Sigar bırakanların çoğu zamanla sigara bırakma sonrası daha güçlü olduklarını sanırlar, tek bir sigara bile denemeyin.



• 20 Dakika Sonra: Bir sigarayı söndürdüğünüz anda vücudunuz hızla sigaradan kaynaklı olumsuz etkilerle mücadeleye başlar. Sigara içerken artan kalp ritminiz, ancak 20 dakika sonunda normal seviyeye geri döndürülür.

• 2 Saat Sonra: Bazı çalışmalar, kalp ritminin normale dönmesinin 2 saati bulabileceğini göstermiştir. Dolayısıyla 2 saatten sık aralıklarla sigara içenlerin kalp ritmi, normal insanlarınkinin üzerindedir ve bu, ömür kısalmasıyla ilişkilendirilmektedir. Dahası, sigara kan basıncını da yükseltir. Bir sigaranın söndürülmesinden ancak 2 saat sonra kan basıncı normal düzeylere iner. Bunun ötesinde sigara sırasında kan, çevresel dolaşım sisteminden çekildiği için parmak uçlarında soğuma veya uyuşma görülebilir. Bunların düzelmesi de 2 saati bulur. Ne yazık ki nikotin bağımlılarında yoksunluk belirtileri de bu süreçte ortaya çıkar. Sigara bağımlısı olan hastalarda aşırı sigara isteği, telaşlılık, gerginlik ve bıkkınlık, baş dönmesi ve uyku sorunları, açlık hissi oluşur. Bu nedenle sigara bağımlılığı hastalığından kurtulmaya çalışanlarda sık yemek yeme ve kilo alımı görülebilir.

• 12 Saat Sonra: Yüksek seviyelerde zehirli olan (ki aslen egzoz gazı olan, sigara içerisindeki 4000 kimyasaldan biri olan) karbonmonoksit gazı düzeyleri normale dönmeye başlar. Karbonmonoksit, kan hücrelerine bağlanarak oksijenin bağlanma miktarını azaltır. Bu nedenle sigara bağımlılığına sahip hastalarda doku oksijenlenmesi normalin altındadır. Bu durum, ciddi kan ve dolaşım sistemi hastalıklarına neden olur.

• 1 Gün Sonra: Çeşitli kimyasalların tüketimi ve sigaranın etkileri nedeniyle sigara bağımlılığı olan hastaların kalp krizi riski, sigara kullanmayan insanlara göre %70 daha fazladır. Sigarayı bıraktıktan sadece 1 gün sonra, kalp krizi geçirme riskiniz düşmeye başlar. Ne yazık ki bu düşüş ani değildir ve zaman alacaktır. Bir diğer deyişle, sigarayı bıraksanız bile, bu zehirli kimyasal karışımı tükettiğiniz yıllar nedeniyle artmış olan kalp krizi riskiniz devam eder; fakat içmediğiniz sürece giderek azalır.

• 2 Gün Sonra: Sigara içmenin ölümcül olmayan ancak en bariz yan etkilerinden birisi duyu organlarının (özellikle koku ve tat duyularının) körelmesidir. Sigara içerisindeki kimyasallar, duyu organlarımızda bulunan sinir uçlarını öldürürler. Neyse ki, sigaranın bırakılmasından sadece 48 saat sonra bu reseptörlerin tekrar üretilmeye başladığı tespit edilmiştir. Bu nedenle sigarayı bırakanlar, nihayet eskisi gibi yiyecek ve içeceklerin tadını daha doygun bir şekilde almaya başlarlar. Bu, sigara içmeyenlerin yaşam kalitesinin daha yüksek olmasının nedenlerinden birisidir.

• 3 Gün Sonra: Vücudun öldürücülüğü oldukça yüksek olan nikotinle savaşı sonunda kazanılmaya başlanır. Artık vücudunuzda nikotin kalmamıştır. Ne yazık ki bu, sigara bağımlısı hastaların nikotin yoksunluğu krizlerinin en yüksek olduğu zamanların da, sigarayı bıraktıktan 3 gün sonra başlaması demektir... Madde bağımlılığından kurtulmak ne yazık ki çok kolay değil; ancak imkansız da değil! Bu süre sonunda iyileşme yolundaki hastalarda baş ağrısı, mide bulantısı, kramplar gibi fiziksel semptomlar görülür. Bunlarla savaşmanın en iyi yolu, sigara içmemeye devam ederek kendinizi ödüllendirmektir. Bunun yerine sağlıklı ama sevdiğiniz bir besinle kendinizi ödüllendirmeyi deneyin!

• 2-3 Hafta Sonra: Hastalıktan kurtulma mücadelesinin başlangıcından sadece birkaç hafta sonra, sigaranın elinizden aldığı düşük performansı geri kazanmaya başladığınızı göreceksiniz. Spor, seks, vb. yüksek enerji gerektiren fiziksel faaliyetlerdeki başarınız ve performansınız artmaya başlayacak. Sigaranın hızla tahrip ettiği akciğer fonksiyonlarınızın bir kısmını geri kazanmaya başlayacaksınız. Sigara bağımlısı hastaların, sigaranın zararlarını gerçekten görmeye başladıkları dönemler bu dönemlerdir. Çünkü akciğer kapasitelerinin ne kadar azaldığını görerek şaşırırlar. İşte bu şaşkınlıkla birlikte yoksunluk krizleri de giderek azalmaya başlar.

• 1-9 Ay Sonra: Ne yazık ki akciğerlerin kendisini tedaviye başlaması 1-9 ay arasını bulur. Bu organlarımızın içerisindeki kılsı yapılar (siller), sigara tarafından tahrip veya yok edilmiştir. Bu ufak yapılar, akciğer içerisinde biriken mukusu dışarı atmaya yarar ve hava geçişini kolaylaştırır. Aylar sonunda bu siller yeniden üretilmeye başlanır. Buna bağlı olarak, sigaranın getirdiği öksürük ve nefes darlığı da hızla yok olmaya başlar. Dahası, en ağır sigara bağımlılarının bile yoksunluk krizleri bu süreçte ortadan kalkar.

• 1 Yıl Sonra: 1 yıl çizgisi, sigara hastalığından kurtulmak için en önemli çizgidir. Kalp hastalıklarına yakalanma oranının 1 yıl öncesine göre %50 oranında düşer.

• 5 Yıl Sonra: Sigara içerisindeki kimyasalların önemli bir bölümü, kan damarlarınızın daralmasına neden olur. Bu durum, sigara bağımlısı hastalarda inme ve felç riskinin artmasına neden olur. Sigarayı bıraktıktan ancak 5-15 yıl sonra inme ve felç riskiniz, hayatında hiç sigara içmemiş birininkiyle aynı seviyeye döner.

• 10 Yıl Sonra: Sigaranın en ölümcül etkilerinden birisi kanserdir. Tabii ki, bunların başını Dünya'da öldürücülüğü 1 numara olan akciğer kanseri gelir. Dünya'daki tüm akciğer kanseri nedeniyle ölüm vakalarının %90'ından sigara sorumludur. Sigarayı bıraktıktan 10 yıl sonra akciğer kanserine yakalanma riskiniz, içtiğiniz zamanlardakine göre %50 oranında azalır. Evet, hala riskiniz hiç sigara içmemiş birinden yüksektir. Ancak yine de sigarayı bırakma sonucu azalma, dikkate değerdir. Dahası 10 yıl sonunda ağız, boğaz, yutak, idrar kesesi, böbrek ve pankreas kanserlerine yakalanma olasılığınız da hızla azalır.

• 15 Yıl Sonra: Nihayet 15 yıl sonunda, herhangi bir kalp hastalığına yakalanma riskiniz, hiç sigara içmemiş birininkiyle aynı seviyeye döner. Dahası koroner arter hastalığı, aritmi, angina, kalp enfeksiyonları ve diğer ritim bozukluğu hastalıklarına yakalanma riskiniz de azalır.

• 15+ Yıl Sonra: Amerikan Kalp Derneği'nin bildirdiğine göre 15+ yıl boyunca sigaradan uzak duran birinin ömrü, bu süreçte sigara içen birininkine göre 14 yıla kadar daha uzun olacaktır. Yani bir diğer deyişle, sigaradan uzak durduğunuz her bir gün, ömrünüze fazladan yaklaşık 1 gün eklemek gibidir!